Dalen hotell på Dalen i Vest-Telemark ble oppført i 1894, to år etter at Telemarkskanalen sto ferdigbygd. Det ble et flott eventyrhotell i sveitserstil.
Telemarkskanalen ble i 1892 den korteste veien mellom Kristiania og Bergen. Og da manglet det et hotell av god standard omtrent midtveis. I løpet av årene har det vært mange kongelige gjester på hotellet. Det kan nevnes Kong Oscar II, svenskekongen som også var konge i Norge fram til 1905, keiser Wilhelm av Tyskland, kong Leupold av Belgia og selvsagt kong Haakon og dronning Maud, med lille kronprins Olav.
Under 2. verdenskrig tok tyskerne hotellet, og i tiden etter krigens slutt forfalt hotellet. Predikant Aage Samuelsen kjøpte hotellet for en billig penge, og gjorde et forsøk på restaurering, men måtte gi opp prosjektet. Først i 1992 sto hotellet ferdig slik det er i dag.
Dette historiske hotellet har opp gjennom årene fått mange priser. Et par av de gjeveste er Olavsrosa, tildelt fordi hotellet er et fyrtårn i norsk kulturarv. Europa Norstras høyeste pris, sølvmedalje, ble tildelt hotellet for bevaring av hotellet som et unikt kulturminne.
Det anbefales å besøke hotellet, og da overnatte på rom nr. 17. Der bodde en engelsk lady på slutten av 1800-tallet. Hun gikk alltid i en grå og vid kappe, trolig for å skjule en graviditet. På rommet ble det funnet et dødfødt barn i sengen etter at hun hadde reist. Hun er fortsatt på hotellet, særlig nattestid besøker hun rommet sitt og beveger seg ellers rundt i hotellet. Denne miss Greenfield er selvsagt med i «Kanalens mørke hemmelighet».
M/S Henrik Ibsen ble bygget i Gøteborg i 1907 og ble benyttet i Sverige til 1929, før den ble bygd om. I 1952 ble dampmaskinen byttet ut med dieselmotor. Så sent som i 1992 ble båten solgt til Turist Telemark Dalen A/S, ble igjen ombygd og fikk navnet Henrik Ibsen.
I 2009 ble båten solgt for kr. 1,- til Thor Morten Halvorsen, som totalrenoverte den og satte den inn i trafikk på Telemarkskanalen. Mye av hendelsen i «Kanalens mørke hemmelighet» foregår på båten.
Telemarkskanalen ble påbegynt i 1854, på strekningen Skien – Nordsjø. Bandak – Norsjøkanalen sto ferdig i 1892. Da hadde 500 mann arbeidet kontinuerlig i 5 år.
Kanalen består i dag av 18 slusekamre med en høydeforskjell på 72 meter. Den største slusen er Vrangfoss med 5 slusekamre og en høydeforskjell på 23 meter. MIS Henrik Ibsen og M/S Victoria kjører i dag fra Skien, videre til Løveid – Ulefoss – Eidsfoss – Vrangfoss – Lunde – Kjeldal – Hogga – Fjågesund – Bandaksli – Lårdal og til Dalen som endestasjon.
Spenning, intriger, vakker natur og koselig mennesker. Alt som kan tenkes av drama og hygge i samme bok, omsluttet av vakker natur i fredelige Telemark. En bok som anbefales på det varmeste. Lettlest men samtidig spennende fra start til slutt.
Grethe Marie Aasen.
Takk for tilbakemeldingen. Telemark er flott!!
Lettlest og spennende bok, med god beskrivelse av steder der handlingen foregår. God beskrivelse av hvilke intriger narkotika kan føre med seg for de som er involvert. Skrevet på en måte at det er vanskelig å legge vekk boka før en ferdig med den. Anbefales.
Takk for god tilbakemelding.